Onze sollicitatieprocedure & -tips

Het selectieproces is gebaseerd op attitude en competenties zodat we de juiste mensen kunnen aantrekken. Bij het rekruteren zoeken we niet alleen naar de juiste vaardigheden en talenten die we onmiddellijk nodig hebben, maar zoeken we ook profielen die het groeipotentieel van de Groep ondersteunen.

Hoe weet ik waarom mijn sollicitatie werd afgewezen?

Je ontvangt altijd een beargumenteerd bericht betreffende jouw afwijzing. Heb je aanvullende vragen? Neem dan contact op met de HR Business Partner van wie je de e-mail met feedback hebt ontvangen.

Ik heb een andere nationaliteit. Kan ik solliciteren bij Autogrill®?

Ook met een andere nationaliteit kan je solliciteren op een vacature. Heb je een nationaliteit van binnen Europese Economische Ruimte kan je zonder problemen aan de slag. Heb je een andere nationaliteit dien je te beschikken over een geldige verblijfs- én werkvergunning om tewerkgesteld te kunnen worden.

Hoe weet ik of ik nog kan solliciteren op een vacature?

Soms duurt het even voor we een jobposting op een externe website kunnen verwijderen. Zolang je de vacature terugvindt op deze website, is het nog steeds mogelijk om te solliciteren. We accepteren geen spontane sollicitaties; wanneer je dus geen passende vacature vindt die aansluit bij je ervaring en interesse, hou onze website dan in de gaten. Misschien verschijnt er binnenkort wél een jobaanbieding die helemaal bij je past.

Hoe lang duurt het voordat ik een reactie krijg op mijn sollicitatie?

We proberen je uiteraard zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van jouw sollicitatie. Soms vermelden we een deadline bij de vacature. Je kan dan solliciteren tot die datum verstreken is. Pas na deze deadline starten wij de selectieprocedure en zal je pas bericht van ons ontvangen. Lees daarom steeds goed de vacaturetekst.

Hoe weet ik of jullie mijn sollicitatie goed ontvangen hebben?

Nadat wij je sollicitatie in goede orde hebben ontvangen, ontvang je van ons een bevestigingsmail.

Er is op dit moment geen geschikte vacature voor mij, kan ik spontaan solliciteren?

Vond je in ons vacature aanbod niet meteen een job die je op het lijf geschreven is? Bezoek dan toch regelmatig onze website, wie weet verschijnt je droomjob binnenkort online. Spontane sollicitaties nemen we helaas niet in behandeling. Reageer daarom zo concreet mogelijk op een bestaande vacature en houd de website in de gaten. We werven regelmatig aan, dus kansen genoeg!

Ik heb gesolliciteerd. Wat kan ik nu verwachten en hoe ziet de sollicitatieprocedure bij Autogrill® er uit?

Alle sollicitaties worden via een vastgelegde procedure behandeld. Hoe deze procedure verloopt, hangt af van de vacature. We hebben onze selectieprocedure zorgvuldig opgesteld want we vinden het belangrijk dat elke kandidaat dezelfde kansen krijgt en dat we de juiste persoon voor de juiste job selecteren.

Hieronder vind je meer uitleg over de verschillende stappen in het sollicitatieproces:

1/ Jouw sollicitatie
Denk je aan alle selectiecriteria te voldoen? Dan kan je meteen online solliciteren via de button “Klik hier om snel online te solliciteren” onderaan de vacature. Tracht zo volledig mogelijk te zijn en het online formulier correct in te vullen. Vergeet ook je CV en motivatiebrief niet toe te voegen, zo hebben wij meteen alle nodige gegevens om je kandidatuur te kunnen evalueren. Bij Autogrill® vinden we motivatie en attitude erg belangrijk dus reden te meer om je enthousiasme extra in de verf te zetten. Uiteraard zijn er vacatures waarvoor we een zekere ervaring vragen, dus vermeld dit ook in je kandidatuur. Houd ook steeds de functie en ons bedrijf in je gedachten wanneer je je motivatiebrief opstelt. Helaas reageren wij niet op sollicitaties zonder CV of motivatiebrief.
2/ CV screening

Zodra wij je kandidatuur hebben ontvangen, maken wij een selectie op basis van je CV en motivatiebrief. We gaan na of je aan de selectiecriteria voldoet en wat jouw motivatie is om bij ons aan de slag te gaan. Doorslaggevende argumenten zijn: affiniteit met horeca, opleidingsniveau en –achtergrond, eventuele ervaring en vorming, woonplaats, al dan niet over een wagen beschikken indien nodig, en talenkennis. Soms gebeurt het dat we zeer specifieke ervaring of een bepaalde opleiding vragen voor een functie. Dit staat dan duidelijk vermeld in de vacature.

Nadat je CV gescreend werd, krijg je van ons ofwel een bericht dat je kandidatuur niet werd weerhouden of krijg je van ons een telefoontje voor verdere kennismaking.

3/ Telefonisch interview

Wanneer we vinden dat je CV voldoet aan de gevraagde criteria, nemen onze HR Business Partners contact op met jou via telefoon.
Tijdens dit korte gesprek peilen we naar je motivatie, je verwachtingen bij de functie en wat je al van ervaring op zak hebt. Dit is een eerste kennismaking, wees dus voorbereid op dit gesprek. Dit wil ook zeggen dat we telkens zullen vragen of we gelegen bellen. Het kan goed zijn dat het moment waarop we contact met jou opnemen even niet goed voor je uitkomt. Dit mag je uiteraard ook melden, dan maken we een nieuwe afspraak. Ook voor jou is het een eerste kennismaking met Autogrill®, stel ons dus gerust vragen over de job, onze organisatie, …

Na de telefonische screening maken we opnieuw een selectie. Je krijgt van ons ofwel een bericht dat je kandidatuur niet werd weerhouden of we vragen je om deel te nemen aan de volgende stap: het invullen van enkele online vragenlijsten (voor leidinggevende functies) of een slotgesprek met het Management (stap 6).

4/ Online vragenlijsten

Indien we na afloop van het telefonisch gesprek overtuigd zijn dat je in aanmerking komt voor de functie, zullen we je vragen om online enkele vragenlijsten in te vullen. Deze vragenlijsten maken deel uit van ons selectieproces en helpen ons na te gaan of je past in het vooropgestelde profiel voor de functie.

Ook na deze stap gebeurt er een selectie. Je ontvangt van ons een bericht indien je niet werd weerhouden. Wanneer uit de resultaten blijkt dat je een goede kandidaat kan zijn, nodigen we je graag uit voor een persoonlijk gesprek en enkele psychotechnische proeven.

5/ Het selectiegesprek & psychotechnische proeven

Op basis van de functieomschrijving en de vooropgestelde competenties, zoeken we naar de perfecte match voor de vacature. Daarom nodigen we jou graag uit voor een persoonlijk gesprek. Tijdens dit gesprek gaan we na of je over de juiste attitude en competenties beschikt om de functie op te kunnen nemen. We vinden het niet alleen belangrijk dat je over de juiste kwaliteiten beschikt, maar ook dat je past binnen onze bedrijfscultuur.
Wees dus voorbereid! Zorg dat je goed weet wat de functie inhoudt, dat je meer informatie hebt over ons bedrijf en denk na over relevante ervaring die je hebt opgedaan. Bereid enkele concrete voorbeelden voor die je talenten en sterktes in de verf zetten maar wees ook eerlijk over dat waar je minder goed in bent en wat je nog kan en wil bijleren. Je krijgt ook uitgebreid de kans om ons al jouw vragen te stellen.

Na afloop van het selectiegesprek vragen we je om enkele psychotechnische proeven af te leggen. Na deze stap wordt er een grondige analyse gemaakt van je kandidatuur en een advies geformuleerd.

Indien dit advies negatief is, eindigt voor jou het sollicitatietraject. We brengen jou hier uiteraard van op de hoogte.

6/ Slotgesprek

Als laatste stap volgt dan het afrondende gesprek met de Manager bij wie je mogelijk aan de slag gaat. Hij of zij maakt uiteraard ook graag kennis met jou, gaat na of je over de vooropgestelde competenties beschikt en of je binnen het team past. Heb je gesolliciteerd voor een leidinggevende functie, dan wordt het advies dat na het selectiegesprek met HR en de psychotechnische proeven ook in rekening genomen.

Na dit slotinterview word je zo snel mogelijk op de hoogte gebracht van ons besluit.

Word je geselecteerd, dan nemen we verder contact met jou op in verband met je contract en een mogelijke startdatum. Word je niet weerhouden, dan brengen we je op de hoogte van onze beslissing.

Ben je geslaagd voor het slotinterview maar wordt je niet meteen aangenomen, kom je in onze wervingsreserve terecht. Op deze manier kunnen we je snel contacteren wanneer er zich een nieuwe opportuniteit voordoet. Uiteraard kan je voor feedback en informatie steeds terecht bij de HR persoon met wie je contact had tijdens de sollicitatieprocedure.